Я ніхто… і звуть мене ніяк….

n56n-s11«…Я ніхто і звуть мене ніяк…» саме такі слова доводиться нам чути від підлітків під час сеансів психотерапії. Різні діти, різні сім’ї, а підліткові проблеми однакові. Адже, підлітковий вік – це важливий період становлення особистості. Це період переходу  з дитинства до дорослості, бажання самостійності, незалежності, особистісної автономії. Головна особливість підліткового віку – різкі, якісні зміни, які торкаються всіх сторін розвитку.

Центральним особистісним новоутворенням цього періоду є становлення нового рівня самоусвідомлення, яке полягає у прагненні зрозуміти себе, свої можливості, свою схожість з іншими і свою відмінність – унікальність і неповторність. Основна складність підліткового віку це – швидкий темп змін. Підліток постійно потрапляє в ситуацію дискомфорту, фрустрації, підвищеної тривожності. І наслідками такого стану можуть бути: занижена самооцінка, агресивність, депресія, суїцидальні прояви, зниження успішності у навчанні.

Звісно, школа створює всі необхідні умови для розумового та фізичного розвитку дитини. Вона готує майбутніх працівників, але не вчить розуміти себе та інших, не вчить дружити, любити, не вчить тому, як виживати у житті та як святкувати життя.

«Якщо ти спіймав сину рибу, ти нагодував його лише сьогодні. Якщо ти навчив сина ловити рибу, ти нагодував його на все життя» – так говорить народна мудрість. Є люди, які вміють виживати скрізь і бути щасливими практично у будь-якій ситуації. Якщо людина любить себе, світ, людей, якщо вона внутрішньо вільна та наповнена енергією, знає для чого живе, – вона сама здатна вирішувати свої проблеми. Допомогти людині виховувати свою душу можна. Це підтверджує богаторічний досвід роботи в Клубі практичної психології для підлітків, який створений при центрі «Гармонія». Наша програма тренінгових занять готує підлітка до подолання проблем щоденного життя, вчить вмінню бути щасливим.

Займатись душею можна по-різному. Розвивати пам’ять, увагу, мислення та інші психічні функції необхідно, але навряд чи це є головним у становленні людини. Мислитель з гарною пам’яттю часто стає безпомічним перед хамством. Важливіше готувати людину до численних життєвих ситуацій, навчати вмінню бути різним, гнучким, цілеспрямованим та сильним, виховати в собі людину – ту, яка всіма цими функціями та вміннями користується. Тому стержнем роботи клубу є виховання моральності, орієнтація душі на добрі справи.

У суспільстві, де недостатньо дбають про здоровий спосіб життя, а лікують хворих, завжди буде нестача кваліфікованих лікарів. А якщо душею людини займаються лише тоді, коли вона болить, – завжди буде нестача психотерапевтів та психологів у справах неповнолітніх. Покладатись лише на сім’ю не достатньо, тому що внутрішній стан батьків часто не на багато кращий стану душі їх дітей. Тому наші тренінги орієнтовані на звичайних підлітків та юнаків, на розвиток їх душевної сили та фізичного здоров’я.

Як стверджує педагог-новатор В,Ф.Шаталов, «якщо огірки помістити в розсіл, через деякий час всі вони без всяких нотацій стануть соленими». Сильніше за всілякі методики виховує середовище, і головним завданням для нас на тренінгах є створення такого середовища,  яке би сформувало потрібні особистісні якості.

Звісно така цілісна програма духовного розвитку та морального виховання, нова форма навчального та виховного розвитку, розроблена та вдосконалена нами протягом багатьох років роботи з підлітками. Ця програма містить у собі цикл групових занять для підлітків по тренінгу спілкування, особистому розвитку, соціальній адаптації, підготовки до сімейного життя та сексології.

Після завершення роботи за цією програмою, ми пропонуємо учасникам написати коротенькі звіти про своє відношення до занять. Ось деякі з них:

Саша М.: «Що мені дав цей тренінг? Стало більше впевненості, дізнався багато цікавого від учасників. Тренінг дійсно зближує людей у групі. Дізнався про свої позитивні та негативні сторони характеру – справді це корисно. Тепер більше уваги звертаю лише на свої позитивні сторони, але і над негативними працюю».

Інна К.: «…Мені сподобались заняття, під час яких ми обговорювали різні ситуації, були відкритими і висловлювали свої думки. З цих занять я багато чого зрозуміла для себе. Особливо за допомогою розповідей моїх однолітків я робила свої висновки. На цьому тренінгу ми здружилися.»

Роман Д.: « Я думаю, що те про що ми тут розмовляли дало змогу багато над чим задуматись. Я зробив певні висновки для себе, дізнався думку інших учасників з приводу теми кохання та дружби. Мені було цікаво спілкуватися, я мав змогу говорити про те, що думаю. Завдяки цим заняттям я став більш стриманим по відношенню до своїх близьких, налагодились стосунки з мамою…»

Богдан С.: «Прийшов на тренінг з цікавості, хотів на власні очі побачити, що саме це таке. Вважаю, що час провів не даремно, з користю. Відкрив у собі багато позитивних рис. Я не знав, що я такий хороший!… Кращими стали стосунки з оточуючими. Знайшов нових друзів…».

Катя Н.: «На тренінг привела мама, відверто кажучи, я не дуже й хотіла ходити. Але з першого заняття мені стало цікаво і я вирішила далі відвідувати ці заняття. Я багато чого дізналась про себе. Виявляється, не така-то я уже й погана…»

Психологи центру «Гармонія 3D»

Лисевич М.П., Липовська Л.А., Мельник Л.П.

Напишіть відгук

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *